Læsekredstræf i 100Salen

04.10.22
En aften med masser af herlig bogsnak. Se titlerne her

En aften sidst i september var 100Salen i Skørping fyldt af læsekredsmedlemmer, der var mødt op til forpremieren på filmatiseringen af Delia Owens populære roman "Hvor flodkrebsene synger".

"Vi læser med det liv vi har"

Inden film-visningen holdt bibliotekar Heidi Buur et oplæg, hvor hun først og fremmest præsenterede "Læseglæde og Læsefællesskaber". En bog der virkelig kan sætte skub i læselysten, og som også giver gode råd til hvordan man deler sin læseoplevelse med andre. Citatet i overskriften stammer derfra, og det siger noget om, hvorfor vi ofte oplever bøger så forskelligt. Bogen er en oplagt gaveidé til alle der elsker at læse!

Heidis oplæg gik ud på at introducere seks parametre, såkaldte "appelfaktorer", som man kan bruge til at få samtalen i gang på. Efter hver præsentation kunne alle medlemmerne nævne passende bogtitler, og det kom der virkelig meget inspiration ud af. 

Efter oplægget kom en deltager hen og gav idéen med at offentliggøre alle de nævnte titler, og frit fra hukommelsen har vi forsøgt at samle dem her. Hvis vi har glemt nogen, så giv os endelig besked!

Store læseoplevelser

Heidi indledte med at fortælle om sine tre store læseoplevelser, som alle har det tilfælles, at de indeholder store følelser. Den hjerteskærende "Et lille liv", den foruroligende "Undtagelsen" og "Det jeg elskede" som er både foruroligende og hjerteskærende!

I salen blev der nævnt titler som "Dødevaskeren" og "Det syvende møde", og forfattere som Leif Davidsen og Kim Leine har også stået for nogle helt særlige læseoplevelser gennem årene.

Se og reserver titlerne i karussellen herunder:

Tempo

Den første appelfaktor siger noget om fremdriften i bogen. Er det en roman der tager sig tid, og som dvælende beskriver handling og personer? Som "Stoner" eller "Kaptajnen og Ann Barbara". Eller er der smæk på fra starten med højstemt action, som i Dan Browns "Inferno" eller "Hvor blev du af Bernadette"?

Karakterer

I nogle bøger er det personerne, der bærer handlingen. Tænk bare på "En mand der hedder Ove", den gnavne, men elskelige ældre mand, der finder tilbage til livet. Eller hovedpersonerne i de krimi-serier vi sluger i bind efter bind, fx den tørlagte alkoholiker Harry Hole fra Oslo.

Nogle får vores dybe sympati fra starten, som Iben Mondrups "Tabita", den stakkels grønlandske pige der adopteres til Danmark. Og andre tænker vi på med ubehag, som Lektor Blomme fra Scherfigs "Det forsømte forår".

Tone

Hvordan får stemningen i bogen os til at føle? Er det en hyggelig og tryg tone, med oftest en lykkelig slutning, som man finder i svenske Jenny Colgans romaner? Eller er der en sorgfuld stemning, som i Naja Maria Aidts roman om at miste sin søn "Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage"? Eller er det gysende uhygge, som for eksempel i Stephen Kings "Dyrekirkegården"?

I salen blev igen fremhævet "Hændelser ved vand" og "Undtagelsen" som romaner med en helt særlig, foruroligende tone der bæres frem hele bogen igennem. 

Hændelsesforløb

Dette handler ikke om selve handlingen, men mere om hvordan bogen er bygget op. Hvordan er historien fortalt? I "Overleverne" og "Hulda-trilogien" (bind 1 er "Mørket") er der leget med tids-strukturen, så historien er fortalt nærmest baglæns. Det giver en spændende dynamik i læsningen. 

Fra salen nævntes slægtsromanerne "Om hundrede år" og "Islandske konger", som begge er fortalt på en utraditionel og ukronologisk måde. "Klara og solen" er en lavmælt fremtidsroman med en robot som hovedperson, og kan fint læses, selvom man ikke normalt er til sci-fi-genren.

Skrivestil

I nogle romaner skiller sprog og stil sig særligt ud. Tine Høegs romaner er skrevet i lyrisk prosa, og er næsten ét langt digt - men med forbløffende sammenhæng i handlingen, og meget lette at læse. 

I salen kom flere bud på romaner, der stilistisk og sprogligt er noget for sig. For eksempel "Kvinde på flugt fra meddelelse", der er stor romankunst, der kræver opmærksomhed fra sin læser. Jana-trilogien af Karin Smirnoff skiller sig ud ved at være skrevet med kun små bogstaver, undtagen efter punktum. Og igen blev nævnt Naja Marie Aidts "Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage", fordi forfatteren gennem skriveprocessen gennemlever sin sorg. 

Baggrundsramme

Den sidste appelfaktor kan sammenlignes med "Tid og miljø", som vi lærte i dansktimerne i skolen. Er der en særlig atmosfære i bogen, eller har det betydning, i hvilken tid den foregår? Bellman noir-trilogien foregår i Stockholm i  1793-1795, og er en virkelig spændende og smukt skrevet krimi-serie, hvis man kan holde til ondskaben og de blodige detaljer. Maren Uthaug er aktuel med romanen "11 %", der foregår i et fremtidsunivers, hvor kvinderne har magten. 

"Det ensomme hjerte" af Tom Buk-Swienty blev fremhævet i salen. Det er en usædvanlig skildring af den unge tysker Hans Horns dramatiske liv i Det Tredie Rige, og bogen er illustreret med hans egne akvareller.

"Blækhat" af Sissel-Jo Gazan blev også nævnt - her er man nemlig i Aarhus i 80'erne, mens man læser.

Den allersidste bog der blev nævnt fra salen, og som sluttede vores lille times bogsnak, var Jón Kalman Stefánsons nye, smukke roman "Dit fravær er mørke", hvor fortid og nutid væves sammen af en fortæller med hukommelsestab.

Appelfaktorerne er hentet fra det norske "Lesersørvis". En måde at formidle læseoplevelser, som er udviklet af norske bibliotekarer. På dansk har vi noget lignende i form af Læsekompasset, hvor man kan finde bøger ud fra hvilken stemning, toner osv. man har lyst til. Klik her for at finde din næste bog på Læsekompasset.

Postkort

Alle 6 appelfaktorer er samlet på dette postkort: