Borgerservice på biblioteket

På bibliotekerne tilbyder vi borgerservice "light". Det betyder, at du ude på bibliotekerne kan få hjælp til enkelte af de udfordringer, som kommunens borgerservice normalt hjælper med. Det drejer sig især om hjælp til digital selvbetjening, bestilling af NemID medarbejdersignatur (for virksomheder), fritagelsesblanketter vedr. digital postkasse, batterier til høreapparat og mærkater til ekstra affald.

Hjælp til IT

På bibliotekerne er der medarbejdere, som vil hjælpe dig i gang med for eksempel Rebild Kommunes hjemmeside eller Borger.dk. Vi yder primært hjælp til digital selvbetjening (fx bestille sundhedskort, logge på digital postkasse, melde flytning, skifte læge, NemID medarbejdersignatur, skrive barn op til pasning).
 
Vi guider også gerne ift. ebøger, streaming-tjenester, bibliotekets databaser (fx avisartikler fra Infomedia), og hvordan du nemmest bruger vores hjemmeside eller bibliotek.dk.
 
 
På eKurser.nu kan du finde vejledninger til fx MitID, eBoks, Min Læge, Google Mail, Facebook og mange andre digitale tjenester. De nyttige kurser findes på video, og som tekst-vejledning. Klik her for at komme til ekurser.nu.

 

Batterier til høreapparat

Pr. 1. december 2022 nedlægges høreomsorgen i Rebild Kommune, og dermed også muligheden for at hente batterier til høreapparater på biblioteket.

Fremover skal du eller en pårørende selv bestille batterier. Klik her for at komme til online-bestilling på Oticon. Du kan også bestille telefonisk på 39 17  74 44, eller sende en email til batterier@oticon.dk.

Vi viser dig gerne hvordan, og udleverer stadig batterier, så længe lager haves.

Kanylebokse

På bibliotekerne kan du hente kanylebokse i to forskellige størrelser. Efter brug skal de afleveres på apoteket eller på genbrugspladsen. Kanyleboksene må IKKE komme i miljøkassen på grund af den videre håndtering.

Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte Affaldskontoret på email: affald@rebild.dk eller telefonisk på 99 88 95 30.

Ekstra affald?

Har du engang imellem mere dagrenovation end der er plads til i din beholder ? I Borgerservice i Støvring, på kommunens biblioteker og i bogbussen kan du købe mærkater med teksten "Ekstra affald". Mærkatet koster 30 kr. Alt hvad du skal gøre er at binde mærkatet på din fyldte sæk og stille den ved siden af din container. Næste gang den skal tømmes, så tager skraldemanden dit ekstra affald med.
En sæk må af hensyn til skraldemandens arbejdsmiljø max. veje 20 kg, og den skal være forsvarligt lukket.
 

Kontakt til borgerservice

Har du brug for lidt hjælp med digital selvbetjening eller digital post, når du sidder hjemme, kan du ringe til Den Digitale Hotline på telefon 7020 0000. Den er åben mandag-torsdag kl. 9-21, fredag kl. 9–17 og søndag kl. 17–21.